Van de Goldcoast naar Melbourne via Sydney - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Daan Theeuwes - WaarBenJij.nu Van de Goldcoast naar Melbourne via Sydney - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Daan Theeuwes - WaarBenJij.nu

Van de Goldcoast naar Melbourne via Sydney

Door: Daan Theeuwes

Blijf op de hoogte en volg Daan

24 April 2010 | Australië, Melbourne

2 weken Australie

Na 2 nachten te hebben overnacht bij Erik en Sylvia zijn we dan maar weer op pad gegaan. We hadden Luuk gebeld die ook naar Brisbane zou komen om een dagje naar het Waterpark Wet 'n Wild te gaan. Het park zelf viel een beetje tegen ($50!) en het grootste nadeel was, waar wij natuurlijk niet over na hadden gedacht... Het was schoolvakantie. Pf, overal losgeslagen kinderen terwijl hun ouders lekker zaten te BBQen, drama. Na het waterpark hebben we met zn 3en nog een nachtje in Coolangatta overnacht en de volgende dag scheidde toch echt onze wegen. JanWillem en ik gingen zuidelijk en Luuk ging noordelijk naar Brisbane.

JanWillem en ik hadden het eigenlijk zou naar ons zin in Byron Bay dat we maar terug zijn gegaan. Van Luuk hadden we gehoord dat Thijs (de jongen uit Groningen) naar Nimbin wilde. Wij zijn toen maar op goed geluk naar het hostel gereden waar hij als het goed is nog zat om samen met hem naar Nimbin te gaan. Gelukkig, hij was er. Na een rustig avondje met onder andere hennep armbandjes vlechten met een Belgisch stel, zijn we de volgende dag met onze groep van 3 naar Nimbin gereden. De weg daar naartoe was verschrikkelijk. Kleine, smalle paadjes waar de locals met 180 km/u doorheen sjezen. Gelukkig maakte het uitzicht het allemaal goed. Waanzinnige uitzichten over kilometers land, 'shires', valleitjes en bergen. Eenmaal aangekomen in Nimbin zag je toch echt dat Nimbin heel erg gericht was op toerisme. Wel leuk, maar erg toeristisch allemaal. Het enige wat je ziet is schilderingen van Bob Marley, Wiet planten, Jamaica vlaggen en veel hollistische en zweverige teksten op muren. Nimbin bestaat trouwens echt uit maar 1 straat.

Een hostel. JanWillen wist ik een leuk hostel waar hij van gehoord had. Rainbow Retreat. Nou, wij gingen kijken of daar nog plek was. Kan haast niet anders, want de meeste mensen blijven maar een middagje in Nimbin. Wij hadden onze eigen kamer voor 3 personen in een echt zweverig hostel. Ook weer overal schilderingen van Bob Marley, wiet planten en ga zo maar door. Voor ieder $20 sliepen wij heerlijk in onze eigen kamer. Goedkoopste en lekkerste hostel bed waar ik in had gelegen sinds Australie. Eerst de stad in gegaan, sorry, dorp, om wat boodschappen te doen in de supermarkt en bij de lokale kruidenier om daarna lekker in de zon bij het hostel te genieten van de Nimbin traditie. Dit hielden wij toch wel een goede 3 dagen vol. In Nimbin trouwens ook mijn eerste wilde kangoeroe gezien!!!

Op de derde dag in Nimbin was de koek toch wel een beetje op en zijn we weer verder zuidelijk te gaan. Thijs wilde graag naar Yamba voor de surf en is dus tot Yamba met ons mee gereden. JanWillem en ik gingen verder om naar Sydney te gaan. Helaas begon de auto ongeveer 200 km voor Sydney langzaam dood te gaan. We waren in Newcastle beland. Ingecheckt in een YHA en weer even een retourtje Bottleshop gedaan. De volgende dag hoopten we dat de auto het weer zou doen als vanouds, maar helaas. Stotteren, kreunen, verloor kracht, de auto was echt op weg naar een langzame, pijnlijke dood. Gelukkig begreep ik na een tijdje wat het probleem zou kunnen zijn en zijn we bij een garage gestopt voor een nieuwe luchtfilter. SUPER!! Maar alleen voor maar heel eventjes. Bij een andere garage (na er ongeveer 10 af te zijn gegaan) zijn de bougies en de benzinefilter vervangen. Nou, de Swift rijdt als nooit tevoren. Power dat 'ie heeft! Na nog een paar uurtjes rijden naar Sydney wilde we eigenlijk even naar het Nederlandse winkeltje wat net buiten Sydney zit.

Wat was dat fantastisch om weer even in rond te lopen. Remia mayo, hagelslag, BioTex, drop, vlaggetjes, sjaals, je kon het zo gek niet verzinnen of ze hadden het. Behalve Calve Pindakaas, want dat zou niet mogen van onze overheid of iets dergelijks. Jammer! Maar we hebben natuurlijk wel eerst een broodje kroket gegeten en het grenzende 'Cafe Klein Mokum'. In Sydney had ik met Willemijn afgesproken om bij het Wake Up! Hostel te verblijven. Na ongeveer een uur te zoeken naar een parkeerplek waren we daar dan eindelijk. Willemijn stond buiten op me te wachten. Toch een raar gevoel om haar toen opeens te zien aan letterlijk de andere kant van de wereld. Maar wel echt heel vet! Boven zaten Eline en Eva in de kamer. 's Avonds wat gegeten, iets gedronken op straat bij een zwerver 'thuis' en daarna uit geweest met ook nog Nick erbij. Super gezellige avond geweest. De volgende dag samen met JanWillem de stad in geweest om toch even het culturele rondje door Sydney te maken. Opera House, Darling Harbour en de Botanical Gardens. Was eigenlijk best ver lopen allemaal, maar we supervet om te zien. Die avond was eigenlijk een beetje hetzelfde als die daarvoor, daarna en daarna. Nadat we Eva hadden uitgezwaaid omdat zij naar Bali ging, hebben JanWillem en ik ook de tocht ingezet om naar Melbourne te rijden. Plotseling kwam die beslissing.

De eerste dag van die tocht stonden we waanzinnig in de file dus zijn we niet veel verder dan Canberra, de hoofdstad gekomen. Canberra is een heel erg grauwe stad met niet veel meer dan kantoorgebouwen. Weinig te doen, helaas. In de ochtend moest ik even de stad in op zoek naar een bank omdat mijn pinpas geblokkeerd was (nog steeds trouwens), dus zoals ik al zei, het was niet geluk. Pech! Terug gelopen naar de auto, nog meer pech! Een parkeerboete van $79!! We zijn toen maar zo snel mogelijk weer die stad uitgegaan. Op naar Melbourne. Een reis van 700 kilometer dwars door het land heen. We hebben de meest afgelegen plekken van dat stuk New South Wales gezien en zelfs op plekken waar je je verbaast dat er mensen wonen, staat gewoon een giga gele M van McDonalds in het landschap. Op een begeven moment moest we van de route afwijken in verband met wegwerkzaamheden. Op die 'detour' kregen we tch een partij rare blikken. Wij reden natuurlijk nog met de surfboards op het dak en het meest dichtbijzijnde plekje waar je kon surfen was ongeveer 400 km daar vandaan. Het was een beetje als je op wintersport zou gaan op Noordwijk met Ski's op je dak. Zo werden we aangekeken.

Eindelijk, aangekomen in Melbourne. Kapot van het rijden, maar wel erg opgelucht. Ingecheckt bij het Urban Central hostel, waar je gewoon een GRATIS parkeerplek kreeg. Ik hield op dat moment al van Melbourne!! 's Avonds een biertje gedronken in de bar en daarna lekker naar bed voor een volgende dag.. Die dag begon zeeeeeeer vreemd. Ik werd wakker met toch wel een kleine kater en wilde dus een flesje water op de gang gaan kopen. Het probleem was alleen dat ik mijn korte broek NERGENS kon vinden en JanWillem zijn portemonnee niet. Na een kleine 10 minuten de kamer te verbouwen hadden we het nog steeds niet gevonden. Wij zijn toen als gekken naar beneden gegaan om het verhaal aan de receptie te vertellen en camera beelden op te vragen. Echt alles zat in mijn korte broek, behalve mijn paspoort. Na nog een half uur stress vroeg ik aan JanWillem of hij het sleuteltje van de locker had. 'Nee, die zit in mijn portemonnee'. Gelukkig vond hij een reserve sleutel en maakten we de locker open. Ja hoor!!! Daar lag het netjes naast elkaar. Oeeiii, zwaar beschaamd en met de staart tussen de benen naar beneden gelopen om dat maar eens aan de receptie te vertellen. Gelukkig namen ze het goed en grappig op. Die ochtend, het was namelijk nog echt iets van 7:15 uur , even onder de douche gestaan en de stad in. Melbourne is zoveel leuker dan Sydney, veel gezelliger, persoonlijker en ja, gewoon leuker. Overal kleine straatjes met terrasjes en stalletjes. Echt super leuk! Die middag nog even een middagdutje gedaan en 's avonds een klein biertje gedronken om daarna lekker te gaan slapen.

Die volgende dag eerst even een ontbijt gemaakt, wanneer ik opeens die kleine Marjolein de deur door zag lopen. Even met Willemijn, Eline en Marjolein gesproken, maar zij gingen naar bed i.v.m. de nachtrit van Sydney naar Melbourne die ze hadden gemaakt. Alledrie hadden ze geen oog dicht gedaan. JanWillen en ik zijn we weer even de stad in gelopen en richting de stadions gegaan. Een Australian Football stadion en het stadion waar de Australian Open wordt gehouden. In dat stadion hebben we ongeveer 2 uur rondgedwaald, door gangetjes gelopen, kleedkamers bekeken en ga zo maar door. Die middag vonden we om de hoek bij het hostel een Casino/winkelcentrum/entertainment hal/nightclubs/alles. Onwijs gaaf en echt niet normaal groot. Hier hebben we ook een goede 4 uur rondgedwaald, Indiaas gegeten bij het Foodcourt en daarna weer de bar bij het hostel in gedoken. Gezellige, maar zeer vergeetbare avond. De bar heeft namelijk 3 happy hours..........

Na weer wakker te zijn geworden met een zeer aanwezige hoofdpijn ben ik even naar beneden gelopen. Eline belde me op dat het 'vriendje' van Willemijn aan was gekomen. De keurcheck kon ik toen nog niet doen, moest even als ik me beter voelde. Daarna even snel onder de douche gestapt, liters water gedronken om daarna met Eline naar dat Crown Entertainment paradijs te gaan. Even wat gegeten, stiekem de bioscoop ingeslopen, ronddwalen en 's avonds Sushi gegeten. Willemijn en Marjolein waren op dat moment weer terug in het Hostel. Overdag hadden ze de 'Great Ocean Road' met een tour gemaakt. Helaas voor hen was het deze dag verschrikkelijk slecht weer, regen, bewolkt, alles. Balen. Daarna met z'n allen (inclusief de jongens uit Wassenaar) weer de bar ingedoken en een onwijs gezellige avond gehad. Ook nog met Stefan naar het casino gelopen (24/7 open) om van onze laatste 12 dollar misschien weer wat meer te maken. Ik had geluk!!! $105 dollar wist in 2 keer!! Meteen gestopt natuurlijk! Stefan had wat minder geluk en zijn dollars waren weg. Nog even een Heineken biertje in het casino gedronken en daarna lekker naar bed...

Dat was het eigenlijk alweer tot zo ver. Ik lig nu op mijn bedje dit verslag te typen en vanavond gaan we met z'n allen (groep van 8 nederlanders) naar een Football Match. Ik begrijp er alleen HELEMAAL NIKS van. Het is een ovaal veld, men speelt met een rugbybal, maar speelt toch echt een soort voetbal... Ik ben benieuwd..

Foto's volgen...

XX

• 24 April 2010 - 05:55

Paps:

Ik hoor yet je nog zeggen: dat wordt weinig eten en drinken met je budget. Maar als ik alles zo lees valt dat redelijk (nou ja, redelijk?) mee. Hoop dat je ook nog een kangoeroe in het echt bent tegen gekomen. Succes vriend en hoor je weer snel! Liefs, paps.

• 24 April 2010 - 06:34

Bert Van Mierlo:

nou ik lees t al, je verveelt je ontzettend.
    nog een paar dagen en WG komt weer.
    veel plezier

• 24 April 2010 - 17:10

Marya En Peter:

Hallo lieverd,Sabien en ik lopen iets op je voor? 'Nowhere Man'. Komt goed als je terug bent. Fijn weer wat avonturen op papier/beeldscherm te zien! WG komt eraan, met je rugzak, cadeau voor Erik en Sylvia en een paar leuke Koninginnedag attributen. Veel plezier en groet aan de meiden. LY

• 09 Mei 2010 - 15:15

Irisje:

Wat ben je ver weg Daan! En waneer ben je terug?

Daaag! Iris ( Je oude buurmeisje)