Chile, Torres del Paine y Argentina - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Daan Theeuwes - WaarBenJij.nu Chile, Torres del Paine y Argentina - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Daan Theeuwes - WaarBenJij.nu

Chile, Torres del Paine y Argentina

Door: Daan Theeuwes

Blijf op de hoogte en volg Daan

25 Juni 2010 | Argentinië, Buenos Aires

Na een heerlijke tijd op Paaseiland te hebben gehad was het tijd om even bij te komen in Santiago. Na nog twee nachten feesten en nieuwe mensen te hebben ontmoet kwam het erop neer dat we naar Zuid Chili zouden gaan. DE KOU IN!!!!

Op het vliegveld van Santiago nog even genoten van een soort van warm weer en daar stonden we dan weer, weer op een vliegveld, weer te wachten op een vliegtuig die ons naar een voor ons nieuwe en onbekende plek zou brengen. Na eenmaal in het vliegtuig te zijn gestapt kwamen we terecht in een verschrikkelijk warme, kleine ruimte waar ons stoelen precies helemaal achteraan waren. Na deze niet al te fijne vlucht waren we er dan. Onze backpacks van de bagageband afgehaald en even naar buiten gelopen om te kijken of we een taxi konden regelen. WOOW! Ijs en ijskoud! Dat was even wennen! Na zo'n vijf minuten bevriezen was er dan eindelijk een taxi waar we in konden stappen.

Een taxi bracht ons voor nog geen euro naar het hostel wat ik op internet had gezien. Zag er goed uit en had veel goede recensies. Het enige wat niet vermeld was, was het feit dat er geen verwarming was!!! Jeetje, wat een kou! Om je bed eindelijk warm te krijgen was je zo'n 2 uur bezig. Maar gelukkig, als je eenmaal sliep was het redelijk te doen. 1 nacht zat er op, overleefd! De dag in Punta Arenas eigenlijk alleen maar dingen geregeld zoals bussen, hostels, etc. We kwamen toevallig ook nog langs een Nederlands consulaat, maar deze was gesloten. De avond in Punta Arenas rustig in het hostel gezeten en wat gegeten.

De volgende dag gingen we er dan voor. Op naar Puerto Natales, de plek om Torres del Paine. Na een 5 uur durende busrit kwamen we aan in Puerto Natales. Meteen naar een hostel gegaan en naar de supermarkt om broodjes te halen. De volgende dag gingen we namelijk naar Puerto Natales. In de supermarkt werkt alles een beetje raar, je moet eerst broodjes pakken, dan een bonnetje halen bij 1 iemand, dan door naar een ander die het checkt en daarna pas betalen. Gelukkig was er een vrouw uit Puerto Natales die ons OPEENS in het Nederlands uit te leggen wat we moesten doen. Mevrouw had 15 jaar in Amersfoort gewerkt. Gelukkig was het allemaal goed. 'S avond lekker gaan slapen om vroeg op te staan om naar Torres del Paine National Park te rijden. Om 5 uur werden we opgehaald. Na 2 uurtjes rijden waren we dan bij de eerste stop. Meladon's Cave. Een grot die is ontstaan uit een gletsjer die in een lange tijd die grot heeft uitgehold. In diezelfde grot is een tijd geleden de overblijfselen van een heuse dinosaurier gevonden.

Na deze grot zijn we doorgegaan naar het echte National Park. Door bergen, gletsjers, grotten, meren, watervallen en ga zo maar door. Waanzinnig om dat allemaal van zo dichtbij te zien! Daar waren we dan voor het begin van een ongelooflijk grote gletsjer, Grey Lake. Hier stonden we oog in oog met ijsbergen ter grootte van flatgebouwen. Het is alleen al bizar om die ijsbergen te zien, maar het is nog gekker dat hetgene wat wij die dag zagen, de volgende dag alweer helemaal verschillend zou zijn. En... de tour ging weer door, langs plekken waar Puma's leven, meren die zo ongelooflijk groot en stil waren dat je tot in alle details de weerspiegelingen van bergen zag. Na dit te hebben bewonderd kwamen we dan bij het eindpunt. Een waterval. EINDELIIJK, eindelijk een waterval die noemenswaardig was. Wat een kracht zit achter zo'n waterval. Stiekem naar het randje van de waterval geklommen om even rustig te zitten, te kijken en foto's te maken.

De tour zat erop, helaas moesten we alleen een lift geven aan 5 hikers waarvan 1 vrouw keihard onderuit was gegaan en haar lip en neus had opengehaald. Dat was een lange twee uur rijden met de bagage van 5 extra mensen in je nek! Om 7 uur waren we dan eindelijk weer terug in het hostel en ik moet toegeven, binnen 15 minuten lagen we knock-out in onze bedden.

De volgende twee dagen niet erg veel verder gedaan, weer dingen geregeld voor de volgende busrit. Op naar El Calafate, de plek waar we onze eerste stappen in Argentina zouden zetten. Hier aangekomen rond 1 uur 's middags en we wilden eigenlijk meteen dor naar Bariloche voor het skiseizoen. Helaas was de bus naar Bariloche door Route 40 niet beschikbaar wegens weersomstandigheden. Dus dat betekende dat we die avond om 3:00 uur de bus in moesten om een gigantische omweg naar Bariloche te maken, 29 uur in de bus. In de middag een hostel ingelopen om daar te verblijven tot een uur of 2 en dan door naar de bushalte. Daar gingen we dan, in de bus. De eerste bus duurde ongeveer 6 uur en ook weer bij deze bus hadden we pech. Geen verwarming en ijs op de ruiten. KOUD!! De tweede en derde bus waren fantastisch! Heerlijke stoelen, TV, goed eten, alles was er! Voor we het wisten waren we al in Bariloche. Hier samen met de Ierse jongen David die we in de bus hadden leren kennen naar een hostel gegaan en 's avonds waren we alweer klaar om het nachtleven van Bariloche te proeven...

De volgende dag werden we om 17:00 uur eindelijk wakker en was het eigenlijk alleen maar even eten, chillen en daarna weer slapen. In Bariloche hebben in totaal een week gezeten, wachtende op het skiseizoen wat alsmaar werd verschoven. Op een dag gingen we naar een winkelcentrum waarna we terugliepen naar het hostel. Opeens waren er gaswolken, rookwolken, politie, brandweer, alles. Door al dit hadden wij het idee dat een gebouw in de brand stond. Echter na nog zo'n 50 meter lopen kwamen we erachter dat de rook die we zagen in werkelijkheid TRAANGAS was. Huilend liepen we over straat. Later kwamen we erachter dat een jongen van 15 was doodgeschoten door een agent. De werkelijke reden voor dit incident weten tot op de dag van vandaag niet.

Na een week hadden we het toch wel gehad met Bariloche en was het tijd om door te gaan naar DE stad. BUENOS AIRES!! De bus en een hostel geregeld om de laatste 5 dagen te verblijven in Buenos Aires. Na een busreis van 15 uur deze keer waren we dan in BA! Taxi gepakt naar het hostel, even lekker onder douche gestapt en 's nachts was het alweer tijd voor het eerste feest! Hier hebben we Neel en Himal leren kennen, begonnen in ons eigen hostel, hierna naar het andere Milhouse hostel en hierna naar een club op kruipafstand van dat hostel. Goede avond/nacht geweest! De dag erna weer vrij weinig gedaan, beetje rondgelopen in de stad, wat gegeten en 's avonds in het hostel chill gezeten, wat pool gespeeld en daarna weer naar bed gegaan. Na bij te zijn gekomen van de de eerste avond was het alweer tijd voor de volgende heftige avond. We hadden met Neel en Himal afgesproken in het hostel van hen. Hier hebben we ons ingeschreven voor een kroegentocht door Buenos Aires. Dit was echt een onwijs leuke avond en in Palermo ongeveer elke kroeg gezien, en geloof me, dat zijn er veel!

En toen was het alweer tijd voor NED-CAM, in een Nederlandse kroeg stonden we dan. Een rij van ruim 10 meter stond buiten de kroeg te wachten om naar binnen te gaan. Een heuse Oranje gekte! Hierna nog even wat door de stad gelopen en vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag was het dan alweer zover. Een vliegtuig stond om 8:00 uur op ons te wachten om ons naar Lima, Peru te vliegen. Onze roadtrip door Zuid-Zuid-Amerika zat erop!

Op naar de Inca's!

• 30 Juni 2010 - 04:54

Paps:

Vroeg me even af of er een verband bestaat tussen het aantal kroegen ter plaatse en de frequentie en lengte van je weblogbijdragen? Over tien dagen hoop ik er het antwoord op te krijgen. Geniet tien keer extra in Lima en Madrid! Dikke kus!

• 30 Juni 2010 - 11:17

Oom En Oop Van Mierl:

Weer mooie foto s gezien en ik het ijs en het water maken toch n hele grote indruk op mij.Zo jongens het zit er bijna op en dan gaan jullie weer in het Hollandse gareel aan de toekomst werken,dacht ik.Jullie zullen deze reis nooit vergeten en we hopen dater veel levenswijsheid op is gedaan,zorg dat je heel thuiskomt en bedankt voor de interessante verslagen,zal blij zijn als we jullie weer ns mogen zien,ook groetjes aan WG.

• 30 Juni 2010 - 17:35

Marya En Peter:

Hallo heren, de betere avonturen voor gevorderden, lees ik. Geniet nog van de laatste vrije dagen in den vreemde. Wij tellen stiekem toch wel af naar de 10de. ;) LY

• 05 Juli 2010 - 20:17

Dominique:

Hoi Daan,
    Geniet nog van je laatste dagen daar en dan nog even van Madrid! See you here in A'dam, liefs, Do

• 09 Juli 2010 - 13:22

Marya En Peter:

Geland op Europese bodem! Nog 1 nachtje verwijderd van een hereniging met... Lucy. Ze staat al te stralen. Klaar om op avontuur te gaan, samen met jou. Tot morgen. LY