De Chinese Muur en Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Daan Theeuwes - WaarBenJij.nu De Chinese Muur en Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Daan Theeuwes - WaarBenJij.nu

De Chinese Muur en Hong Kong

Door: Daan Theeuwes

Blijf op de hoogte en volg Daan

25 Maart 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Het liep weer wat anders hoor. De "Temple of Heaven" hebben we niet meer gedaan. We zijn een beetje gaan chillen en 's avonds wat lekkers gegeten en in een GameHall gespeeld. Zo'n grote!!

De volgende ochtend ging de wekker om 6:00 uur. Het liep allemaal niet zo lekker. We hadden besloten om de volgende dag maar de Chinese Muur wandeling te doen en dan in de middag naar de "Temple of Heaven" te gaan. 'S middags waren we dan bij de Temple of Heaven. Toen we binnenkwamen door de poort naar de Tempel toe zagen we honderden Chinezen een spelletje spelen met een soort Shuttle van veren en wat elastisch rubber. Wij ook die dingen gekocht voor 50 cent en daar stonden we dan. De enige Westerlingen op dat moment die als een stelletje debielen tegen een hoopje veren aan het schoppen waren. Ging nog niet helemaal goed. Soleren ging steeds beter, maar toen werden we uitgenodigd door 2 vrouwen om met hen een potje overschieten te doen. Ze waren pro's. Tenminste, dat dachten we. Zo leek het! Na de eerste liter zweet te hebben verloren, gingen we verder om de Tempel te bekijken. Ook weer waanzinnig mooi, maar toch bleven we een beetje met die Shuttle spelen. Uiteindelijk kwamen we bij een parkje waar we onze Skills even gingen ontwikkelen. Will ging hooghouden, ik daagde twee horloge verkopers uit. Na ongeveer 45 minuten liep het zweet alweer over mijn rug en werd ik langzamerhand toch een soort van goed. Het viel mensen op, foto's, filmpjes (zoals we de chinezen kennen) ze stonden allemaal op een rij om ons (ik met m'n verkopers en Will alleen) te fotograferen. Na toch wat flinke inspanningen zijn we verder gelopen. Het park ging dicht. Die avond alles even rustig aan gedaan, de volgende dag zouden we dan toch echt de Chinese Muur beklimmen.

06:00 uur. We werden wakker, snel de spullen gepakt om af te geven (moesten van kamer veranderen) en hop de bus in. Daar gingen we dan, een mistige en vooral een koude dag. Eenmaal bij de muur aangekomen kregen we een snelle briefing. Zo en zo lopen en dan en dan waar. Pff. KOUD! Overal lag nog sneeuw daar beneden. Daar gingen we dan, rustig en wel liepen we richting de trap die ons naar de muur zou leiden. WAT EEN TRAP WAS DAT AL JOH! Ijs, steil, moeilijk, zwaar. We dachten dat we niet goed werden, maar straks rustig over de muur wandelen was een doel. Daar deden we het voor. Nou, die muur is dus 100000000x zo steill (zie foto's) en moeilijk. Treden van een goede 75 cm hoog. En dan 150 om bij het eerste torentje te komen. KAPOT. Toen al. Dat was nog niks! De muur beklimmen is LETTERLIJK de Muur beklimmen. Klauteren, zweten, krampscheuten, alles! Helaas was het onwijs mistig die dag en kon je niet veel van de omgeving zien. Balen! Na een goede 3 uur te hebben GEKLOMMEN, kon je of nog 20 minuten lopen naar beneden of een kabelbaan nemen. Nou, die keuze was ZEER snel gemaakt. Meteen dat harnas aangetrokken en als Indiana Jones van dat ding af. Beneden bij het "Meeting-punt" snel wat gegeten (we waren de eerste, ja ja!!) en daarna weer terug naar het hotel. Meteen even neergeploft! Even zitten chillen in the Common Room en daarna toch echt naar bed.

Volgende dag even flink uitgeslapen en 's middags naar "Summer Palace" gegaan. Onwijs mooi! Vlak naast een meer met mooie paleizen (meervoud!) en een flinke boeddhistische tempel! Helaas ook weer met flink wat trappen en steile delen. Hierna de taxi gepakt om naar het hostel terug te gaan. Het probleem was echter dat we het kaartje van het hostel weer waren vergeten. Maar daar komt 'ie, mijn waanzinnige (chinees) fotografisch geheugen wist nog welke straat er stond op de het kaartje en ik zei tegen de chauffeur: "Nan Lao Gu Xiang" HOPPA!!! Hij wist het en we gingen naar het hostel! Doet 'ie gewoon even op z'n chinees hoor!

Nog even wat gewandeld in het "Hutong" gedeelte van de stad (de oude, kleine straatjes van Beijing) en 's avonds wat gegeten bij een lokaal Fusion restaurant. Echt Fusion was het alleen niet, maar wel erg lekker. (Drum&Gong).

Slapen, daar waren we aan toe. En maar goed ook, want de volgende dag gingen we weer door naar Hong Kong. Vroeg in de ochtend!

Eenmaal aangekomen in Hong Kong namen we de bus en toen de taxi naar het hostel. Het was een hostel dat zeer goed werd aangeschreven door de Lonely Planet. Het hostel was kaal, lelijk, klein, benauwd en vooral de kamers waren erg klein. En dat allemaal voor ongeveer 17,50 euro per persoon!! De matrassen waren ook weer lekker hard, maar deze keer waren de matrassen ook nog een geseald. Dus: lekker zweten!!! 'S avonds even een rondje gelopen door de stad, gegeten bij een Steak House en naar Shutter Island geweest. Enge, rare film! Hong Kong is trouwens een soort georganiseerde chaos. Overal zijn mensen, 24/7. Immens!

De volgende dag gingen we vroeg weg om Tine te ontmoeten in het hostel wat we voor de volgende dag hadden geregeld. Ook dit hostel was anders dan verwacht. We bleken een grote kamer te hebben met 2 tweepersoons bedden. Nou, ik weet van welke lengte zij uitgaan, maar dit waren bedden van ongeveer 1.80 bij 95 cm. We belden Tine om te vertellen over dit hostel. Gelukkig kon ze bij haar zus blijven slapen, dus wij hadden de kamer voor onszelf. 'S middags zijn we een winkelcentrum ingelopen en nog wat door de stad gelopen. Veel culturele aspecten zijn er niet echt in Hong Kong. 'S avonds wat gegeten en terug naar de 'grote' kamer.

De zon scheen weer en we gingen naar buiten. We hadden met Tine afgesproken om rond 3en elkaar te ontmoeten bij het IFC om een panorama-view van de stad te bezichtigen. Het IFC heeft een 55e verdieping opengesteld voor toeristen om een economische voorlichting te krijgen over de Hong Kong Dollar en het uitzicht. Wij gingen natuurlijk meteen door naar het raam. Hong Kong is echt een soort Jungle vol gebouwen, wolkenkrabbers en je ziet de lading SMOG letterlijk boven de stad dwalen. Raar beeld. Tine mist in dit verhaal omdat er sprake was van een goede miscommunicatie. We hadden nu 's avonds met haar afgesproken op Lan Kwai Fong.

Pfff... En dat hebben we geweten, op straat pilsjes drinken en uiteindelijk ook nog shotjes pudding-gelei-achtig drankding. SMERIG! De avond werd steeds ouder en we hadden veel nieuwe vrienden gemaakt. Engelsen, een Nieuw Zeelander en een 'afkomst onbekend' mannetje. Hele leuke avond! Om een uurtje of 3 de taxi gepakt terug naar het hostel en Will en ik stapten in en terwijl Will ging zitten viel hij al letterlijk in slaap. Wat bij mij nogal wat stress gaf, de lift in het gebouw van het hostel stopt om 22:00 uur, dus ik moest (als het zo door ging) Will op m'n nek 14 verdiepingen traplopen. Nou, dat had ik mooi achter me gelaten in Beijing. Dus ik heb 'm maar hardhandig wakker geschud! De volgende dag gingen we naar niets minder dan DISNEYLAND RESORT HONG KONG. We hadden het hotel geboekt en dankzij een Annual Pass voor het park kregen we op het hotel 45% korting! Soort hostel dat Diisneyland Hotel! (qua prijs)! Het park zelf is vrij klein, maar de Buzz Lightyear attractie is natuurlijk helemaal te gek!

Na wat dagen Disney was het tijd om naar Australië te gaan! We konden niet wachten!!! Een vlucht overdag in een onwijs modern vliegtuig. Na 8,5 uur vliegen waren we er dan. Australië............

• 25 Maart 2010 - 15:39

Paps:

Zie jullie al voor me: twee Inidiana's Jones maar dan zonder rimpels en hoed.... Toi toi! X Paps

• 25 Maart 2010 - 15:54

Daan Theeuwes:

Ik zal bij de foto's alvast een voorproefje plaatsen betreffende Hong Kong! ;-)

• 25 Maart 2010 - 16:50

Marya En Peter:

Naast een baard heb je nu dus ook forse kuitspieren! O ja, maak nu eens een paar flatteuze foto's van WG.

• 26 Maart 2010 - 12:29

Rita En Geert:

Hallo Daan,leuk om steeds iets van jullie te ,horen, en ik vind dat jullie greweldige foto s maken,ook de verslagen lezen we met belangstelling.Jij houdt natuurlijk WG op het goede pad ha,ha,genieten jullie maar en blijf wel goed uitkijken,groetjes R en G

• 26 Maart 2010 - 21:48

Opa Eijkie Oma Anne:

Hoi Daan,Weer genoten van al jullie ondernemingen.Jullie zullen deze afgelopen tijd wel als heel bijzonder herinneren.
    Zo'n hele ander cultuur.
    Wij wensen je samen met Willem Geert een goede reis naar Bribane.En wachten weer vol spanning op jullie nieuwe verhalen en foto's.Lieve groetjes

• 27 Maart 2010 - 17:44

Marya En Peter:

Goede reis naar Brisbane straks. En de hartelijke groeten aan je tijdelijke pleegouders! Have fun. LY

• 30 Maart 2010 - 09:01

Ineke:

Hé Daan. Ik krijg net een mailtje dat jullie al bij Sylvia en Erik zijn en zelfs al een autootje hebben gekocht. Wel links blijven rijden, hé en gedraag je een beetje daar. Groeten van die "Haagse"

• 01 April 2010 - 10:17

Marya En Peter:

Ja, kom maar op met die verhalen over Hong Kong, Tine, Mickyo enzovoorts. Kanniewachtenie! LY

• 01 April 2010 - 14:43

Marya En Peter:

Voor jou ook... nog 100 dagen om van te genieten. Doen! LY.

• 01 April 2010 - 14:43

Marya En Peter:

Voor jou ook... nog 100 dagen om van te genieten. Doen! LY.

• 03 April 2010 - 09:53

Iris Je Buurmeisje:

Lieve daan,
    Je hebt leuke foto's gemaakt, maar wie zijn die andere die ook op de foto's staan? Stuur me een email terug: Irisbreedijk@live.nl

Daaag!!! Iris

• 04 April 2010 - 15:48

Paps:

Hallo vrienden. Vrolijk Pasen. We zijn nu bij oma. Heel veel liefs van haar, van Do en van mij natuurlijk.
    Ben beniwud naar de volgende update! Liefs, paps

• 05 April 2010 - 21:48

Marja, Jan En Sam:

WOW wat een avontuur! Veel succes daar en geniet van alles, de paaseieren zijn net de deur uit!Morgen weer aan het werk!
    Alle goeds, Marja, Jan en Sam