De eerste dagen in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Daan Theeuwes - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Daan Theeuwes - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Kathmandu

Door: Daan Theeuwes

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 Maart 2010 | Nepal, Kathmandu

Daar zaten we dan. In het hotel, zonder stroom, pikkedonker en gebroken van een helse busreis. Weinig te doen en eigenlijk ook niet zoveel zin in. We waren beide een beetje ziekig en hadden besloten om maar de volgende dag helemaal NIKS te doen. Heerlijk.

Lekker bijgekomen en rustig op een heerlijk keihard bed gelegen. Echt hard! Na nog een nachtje bijkomen zijn we dan maar eindelijk de stad in gelopen. Helaas zonder camera, maar dat hebben we nog opgelost. Op naar Durbar Square. Waanzinnige gebouwen, oude gebouwen, bergen op de achtergrond, tempels en veel stalletjes. We hebben wat gegeten bij Kathmandap, een restaurant op het dak van een paar oude panden. Lekker en gerust gegeten! Op de eerste pagina stond een heel verhaal over hoe ze alles in mineraal water kookte en dat soort dingen. Prima! Kon niks fout gaan. En voor de verandering ging het dus ook niet fout. We voelden ons weer helemaal super! Hierna weer lekker terug naar het hotel gegaan om een beetje uit te buiken en te wachten op de stroom. Duurde erg lang en we wisten dat 'Mall Cop' op TV zou komen. Hier verheugden we ons al best lang op. Best slecht eigenlijk.

Na zo'n goede Westerse maaltijd op dat dakterras, hadden we eigenlijk wel zin in meer! We gingen naar de receptie en vroegen naar de McDonalds. Waar was 'ie? Kings Road kregen we te horen. Gerend naar een taxi en in het pikkedonker naar Kings Road gereden. De McDonalds hebben we nooit gevonden, maar de KFC wel. En hoe?! Gegeten alsof ons leven ervan af hing! Ijsje gegeten bij de buren van de KFC en daarna weer naar het hotel voor Mall Cop. Niks kon meer fout gaan. Oja, toch wel. Om 21:00 uur ging de stroom aan en Mall Cop zou beginnen. Nee hoor.. Wij hebben Sex and the City (The Movie) samen gekeken. Trauma! Het geluid hebben we ook express een beetje zacht gezet zodat de mensen op de gang niet door zouden hebben dat wij als 2 stoere Nederlanders samen naar zo'n film zaten te kijken! Haha.

De volgende dag zijn we op pad gegaan met een tour. Eerst gestopt bij een grote Stupa waar op dat moment opeens een demonstratie voor de vrijheid van Tibet was. Nepal Police overal waar je keek, bijna gekleed als RoboCop. Vesten, helmen, stokken, scheenbeschermers, alles. Je kon het zo gek niet verzinnen en zij hadden het aan. Het waren een soort lopende tanks. Wij erdoorheen om de Stupa te bekijken wat eigenlijk meer een soort tribune werd voor toeristen om de demonstratie te bekijken. Er werd met water gegooid, geduwd, geslagen. Alles. Hierna naar een tempel/dorp, naam vergeten, maar dat schrijf ik later nog even op. Een publieke crematie bekeken en gehoord wat de rituelen hiervan zijn. 3 rondjes lopen om de houtstapel met het lijk, de zoon wordt kaal geschoren, witte kledij, brand begint in mond, dat soort dingen. Daarna (niet na de crematie want zoiets duurt 4 uur) even verder gelopen om wat meer te bekijken. Zo hebben we Holy Men gezien, 108 kleine tempels en een Tehuis van een lokale Moeder Theresa. Hierna nog even naar de 'echte' voorkant van de tempel gekeken waar een gigantische gouden stier stond. Wij zagen alleen de achterkant. We zagen eigenlijk niet meer dan een gigantische kont en een gigantisch klokkenspel van goud. Na dit geweldige uitzicht zijn we terug gelopen naar de auto.

Patan was de volgende stop. In Patan, een oude wijk van Kathmandu staan veel tempels, authentieke gebouwen en worden nog steeds ceremonies gehouden. Wij waren helaas net iets te laat. Misschien toch iets te lang naar de demonstratie gekeken ;). Even lekker rondgedwaald in al dat moois en daarna zijn we naar de Monkeytemple gegaan. Een tempel op een grote hoogte. Een flinke wandeling naar boven was dat. We hadden de monkeytemple van Varanasi in ons hoofd waar het gigantisch stonk en het meer weg had van een dierentuin zonder glas of hekken. Maar dit, dit was prachtig!! Een uitzicht die je je niet voor kunt stellen. Heel de vallei waar Kathmandu in ligt was te overzien. Gelukkig was het op dat moment niet waanzinnig mistig, dus we konden echt heel ver kijken. Vliegtuigen die aankwamen bij het vliegveld, tempels in elke uithoek, alles kon je zien. Waanzinnig!!

De tour zat erop. Een toch wel lange dag gehad, maar we zijn nog even naar Kings Road gegaan om een internetcafe te zoeken. We dachten dat ze dat daar wel moesten hebben. Helaas was dat niet zo. Vanaf daar terug gelopen naar het hotel. Tijdens deze wandeling zijn we door Thamel gelopen. Een heel leuk, druk en gezellig deel van de stad. Een soort Kalverstraat. Veel winkels, veel toeristen, veel internetcafe's en ga zo maar door. Flink rondgewandeld en een Lonely Planet voor China gekocht. Daarna toch maar naar het hotel om weer wat uit te rusten. ;-)

Vandaag hebben we weer rondgewandeld in Thamel. Het is echt heel leuk en knus hier. Na het electronische foutje in het internetcafe zijn we in een kroegje op een dakterras beland. Elke avond is er live muziek en het blijkt goed te zijn, voor zover we gehoord hebben van mensen.. Misschien brengen we het nog wel een bezoekje vanavond. Voor nu in dit verslag aan zijn einde gekomen en zal ik binnenkort proberen weer wat foto's te uploaden. Ook nog bij het vorige verslag.

Liefs uit Nepal!

• 11 Maart 2010 - 09:34

Marya En Peter:

Hi mannen, nog even en je gaat moeders kookkunst nog waarderen! En wat balen dat de laptop niet zo reisvast is. Hopelijk betekent dit niet dat wij - nu je van internetgelegenheden afhankelijk bent - minder reisletterpret toegestuurd krijgen. Die verslagen zijn simpelweg te leuk om te moeten missen!

• 11 Maart 2010 - 13:52

Elma:

Hi Daan en W.G. heb jullie net op skype gezien!!Geweldig was voor mij de eerste keer ! Top om jullie gezien en gehoord te hebben. En ja ben het wel een beetje met Adriaan eens die maakt altijd eerst alle kroegen onveilig als ie ergens is !!Moeten wij dan ook aan geloven en alle lokale borrels uit proberen!! Dus die tv komt thuis wel weer !Nogmaals XX

• 11 Maart 2010 - 15:58

Mees:

Hee Daan en Willem-Geert
    hahah Sex and the City,
    vind ik nou echt niks voor jou ;)

zotezien heb jij je profiel bewerkt, leuk :D
    nog veel plezier in Nepal en doe je de groeten aan de sneeuwman van mij?

x

• 11 Maart 2010 - 20:11

Tante Jane:

Hoi Daan en vriend, gaaf hoor! Geniet ervan en leuk al die verhalen te lezen, gr uit Rijswijk xxx van je nichtjes.

• 12 Maart 2010 - 08:37

Rita En Geert:

zou mooi zijn als er nog eens vrede kwam op aarde.

• 12 Maart 2010 - 09:12

Dominique:

Lieve Daan en WG,
    Wat 'n geweldig verhaalen zo spannend. De Holy Man foto is gewoon te leuk van jullie.
    Denk aan jullie en take care!xx Do

• 13 Maart 2010 - 11:00

Oma:

Hallo Daan. Mijn mail werkt niet. Ik kan wel ontvangen, maar niet verzenden. Gaat het goed met je en met Willem Geert? Ik lees je verhalen. Heel mooi. I En wat leuk dat je me hebt gebeld. k ben erg trots op je. Liefs, oma.

• 13 Maart 2010 - 12:02

Marya En Peter:

Hallo mannen, goede reis straks. Hoop dat jullie een beetje kunnen slapen in het vliegtuig.

• 14 Maart 2010 - 06:07

Paps:

Welkom in China! Kijk je ogen uit heren! X Paps

• 15 Maart 2010 - 05:43

Paps:

Wat bizar dat jullie nu op 'wintersport' zijn in Beijing! Sneeuw, vrieskou en sambal bij. XXX

• 15 Maart 2010 - 14:55

Elma :

Ha lieve W.G. en Daan, lijkt me wel wat koud slapen op die Chinese Muur nu met -1!! Maar goed wel een belevenis op zicht. Al je kleren maar over elkaar heen aan trekken dan maar!!Pippie heeft geskyped met haar grote broer .....ze is er helemaal vol van! Nou geniet van alle indrukken in Beijing en de Peking Eend !! Liefs Elma XX